
Objawy ryzyka dysleksji w wieku przedszkolnym to:
-
Trudności w nauce / zapamiętywaniu nazw liter alfabetu,
-
Nierozpoznawanie wzorców rymowanych, takich jak kot, nietoperz, szczur,
-
Problemy z nauką popularnych rymowanek,
-
Nie rozpoznaje liter w swoim imieniu,
-
Błędne wymawianie znanych słów,
-
Uporczywe używanie „baby talk”,
-
Trudności w podążaniu za wskazówkami,
-
Kłopoty z nauką lewej strony od prawej,
-
Opóźnienie mowy.
Objawy
Diagnoza Trudności
i Niepowodzeń Szkolnych
Dysleksja jest najczęstszą trudnością w uczeniu się, stanowiącą od 80% do 90% trudności w uczeniu się u dzieci. Dysleksja ma podłoże neurologiczne i nie ma związku z inteligencją. Wpływa na sposób, w jaki mózg przetwarza informacje, utrudniając płynne i bezbłędne czytanie.

Diagnoza obejmuje ocenę funkcji poznawczych i umiejętności szkolnych, badanie inteligencji oraz wywiad z rodzicem dziecka.
Obecne zaleca się, aby dzieci z dysleksją i innymi trudnościami w uczeniu się były diagnozowane i rozpoczynały interwencje przed trzecią klasą.
Wielu ekspertów, w tym International Dyslexia Association, uważa, że badania przesiewowe dzieci, które mogą być zagrożone trudnościami w czytaniu, takimi jak dysleksja, powinny rozpocząć się w przedszkolu.
Diagnoza niepowodzeń szkolnych i trudności w uczeniu się obejmuje:
-
Przeprowadzenie wywiadu,
-
Badanie inteligencji i funkcji poznawczych,
-
Badanie pedagogiczne umiejętności szkolnych,
-
Analizę opinii od nauczycieli ze szkoły, zeszytów i kart pracy,
-
Przygotowanie planu interwencji terapeutycznej łącznie z pogłębieniem diagnozy neurologicznej i psychiatrycznej.