![Diagnoza dzieci i młodzieży - spektrum autyzmu - Wrocław](https://static.wixstatic.com/media/693a578457e54408b5c9c95022884baa.jpg)
Uczymy się o autyzmie,
by otworzyć drzwi
do lepszej przyszłości.
Dzięki szybkiej diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu, dziecko może uzyskać wystarczające wsparcie w zakresie zdrowia i edukacji, aby rozwinąć swój potencjał.
![Diagnoza dzieci i młodzieży pod kątem autyzmu - Wrocław](https://static.wixstatic.com/media/nsplsh_ea5c97fcb48a4a709357d6ebc25f7659~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_653,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/Image%20by%20Vanessa%20Bucceri.jpg)
Sygnały ostrzegawcze
Jeżeli Twoje dziecko…
-
Skończyło pierwszy rok życia i słabo reaguje na własne imię
-
Ma ograniczony kontakt wzrokowy
-
Ma nietypową ekspresję mimiczną w sytuacjach społecznych
-
Czujesz, że słabo współgra emocjonalnie,
-
Ma słabe zainteresowania bodźcami społecznymi i więcej uwagi poświęca przedmiotom niż osobom
-
Ma ograniczone zdolności do naśladowania, tworzenia wspólnego pola uwagi
-
Słabo wokalizuje
-
Nie wskazuje palcem na przedmioty, które chce ci pokazać
Jeżeli Twoje dziecko...
-
Ma problemy w kontaktach rówieśniczych
-
Jest wycofane
-
Ma problem z komunikowaniem się
-
Reaguje nieadekwatnie: jest nadmiernie nieśmiałe, krzyczy, reaguje agresywnie
-
Jego zainteresowania ograniczają inne aktywności i zabawy
-
Nie rezygnuje z rutyn, chociaż wymaga tego sytuacja
-
Zauważasz u niego powtarzalność w zachowaniu
-
Reaguje lękiem na kontakt z grupą społeczną (w szkole, w przedszkolu, na placu zabaw)
U nas otrzymasz wyjaśnienia i wskazówki.
Diagnoza Zaburzeń
ze Spektrum Autyzmu
Diagnoza autyzmu jest dla rodziców oraz dla dziecka bardzo ważnym krokiem. Oferuje ona możliwość zrozumienia trudności, z którymi się boryka i dostęp do wsparcia, które umożliwi im wyjście naprzeciw tym wyzwaniom.
Diagnoza i jej korzyści
Większość dzieci może otrzymać diagnozę autyzmu przed ukończeniem drugiego roku życia.
Autyzm jest diagnozowany na podstawie zestawu testów, które oceniają zachowanie dziecka, interakcje społeczne i umiejętności komunikacyjne.
Proces diagnostyczny obejmuje:
1) Wywiad oraz kwestionariusze z rodzicami lub opiekunami ADI-R lub inny ustrukturyzowany arkusz wywiadu (narzędzia przesiewowe M-CHAT-R, Kwestionariusz ASRS dla dzieci i młodzieży od 2-5 lat i od 6 do 18 lat)
2) Obserwację zgodnie z protokołem ADOS-2
3) Analizę dokumentów i wyników dokonaną przez zespół specjalistów
4) Omówienie wyników testów z rodzicami dziecka,
5) Obserwację i konsultację z lekarzem psychiatrą i specjalistę z zespołu diagnostycznego.
Obecnie, na życzenie rodziców, istnieje możliwość pogłębienia diagnozy psychologicznej przy pomocy innych wystandaryzowanych narzędzi: testów inteligencji i innych narzędzi służących ocenie rozwoju dziecka.